Glosar

Glosar digital: Înțelegerea limbajului din lumea digitală

Este important să înțelegem termenii și limbajul folosit pentru a descrie diferitele aspecte ale domeniului digital, de la AI la Web Development. Cu definiții și exemple ușor de înțeles, acest glosar de termeni va oferi o referință valoroasă pentru cei care doresc să devină mai informați în spațiul digital. Vom adăuga mai mulți termeni pe măsură ce apar.

img
Viitor%20DigitalGlosar

Litera A

Set de reguli și protocoale care permite diferitelor sisteme software să comunice între ele. În esență, un API permite unui software să acceseze funcționalitatea altui software, fără a fi nevoie să știe cum este cel din urmă implementat. Acest lucru le permite dezvoltatorilor să integreze ușor diferite sisteme și servicii în propriile aplicații.

Program de calculator care efectuează o gamă largă de sarcini, accesat online prin intermediul unui browser web. Cu ajutorul unei aplicații web, firmele pot capta, stoca date și au un mijloc de a prelucra aceste informații. Pentru companii, aplicatiile web pot automatiza si simplifica multe dintre procesele lor interne, precum implementarea funcționalităților de gestionare a relatiilor cu clientii (CRM), gestionarea stocurilor, gestionarea resurselor umane, gestionarea proiectelor etc. Prin intermediul aplicatiilor web, companiile pot colecta si analiza datele utilizatorilor si clientilor lor, acestea fiind apoi utilizate pentru a genera rapoarte si analize care oferă informatii detaliate si valoroase despre comportamente și tendințe ale întregii piețe. Printre beneficiile unei astfel de aplicații se numără accesibilitatea fără instalare, actualizările ușoare și instantanee, costurile reduse, stocarea în cloud.

Aplicație software dezvoltată special pentru utilizarea pe dispozitive mici, cum ar fi smartphone-uri și tablete și pot fi downloadate și instalate de pe magazine de aplicații, precum Apple App Store sau Google Play. Aici se pot încadra aplicațiile bancare, jocurile, aplicațiile de social media sau cele folosite pentru a vedea vremea, a cumpăra bilete pentru zboruri, cumpărături online, etc. Se pot accesa și fără internet, se folosesc de notificări de tip push, pot fi personalizate și pot fi accesate oricând, de oriunde.

Abordare iterativă și incrementală a dezvoltării software. Ea pune accent pe colaborarea dintre echipa de dezvoltare și client, flexibilitate și adaptabilitate în fața cerințelor schimbătoare și livrarea de software funcțional în iterații scurte. Există mai multe beneficii ale acestei metode de abordare, printre care și rapiditatea livrării, datorită iterațiilor scurte, adaptabilitate la schimbare în cadrul proiectului, fie că e vorba de cerințe sau timp de lucru, risc redus datorită testărilor frecvente și a feedback-ului constant și, în principiu, software mai calitativ și transparent, întrucât există o comunicare și colaborare constantă între echipa de dezvoltare și client.

A.I. reprezintă inteligența artificială. Se referă la simularea inteligenței umane în mașini care sunt programate să gândească și să învețe ca oamenii. A.I. tehnologia este folosită pentru a dezvolta sisteme informatice care pot îndeplini sarcini care necesită de obicei inteligență umană, cum ar fi recunoașterea vorbirii, luarea deciziilor și înțelegerea limbajului natural. Există diferite tipuri de I.A., cum ar fi cele pot reacționa doar la situația actuală, nu pot folosi experiențele trecute pentru a informa deciziile curente; cele care sunt capabile să folosească experiențele trecute pentru a informa deciziile curente; cele care înțeleg emoțiile, intențiile și convingerile celorlalți si cele care au conștiință și conștientizare de sine. A.I. poate fi utilizat într-o mare varietate de aplicații, cum ar fi recunoașterea imaginilor, procesarea limbajului natural, robotică și sisteme autonome, precum și în domenii precum sănătatea, finanțele, transporturile și multe altele.

Tehnologie bazată pe inteligență artificială utilizată în analiza textului sau a vorbirii pentru a aduna informații din conversațiile cu clienții. Software-ul este integrat cu alte platforme, cum ar fi CRM sau sistemele de analiză a datelor, astfel încât afacerile să poată lua măsuri în timp real asupra datelor culese. Analizează conversațiile și textul pentru a ajuta la obținerea de date contextualizate care vor ajuta echipele de vânzări să ia decizii bazate pe date. Datele conversațiilor sunt utile pentru echipele de vânzări care lucrează în comerțul electronic, care lucrează cu clienții, sau în echipele de marketing.

Inteligența artificială generativă se referă la un tip de învățare automată care implică modele de antrenament pentru a genera noi exemple de date, cum ar fi imagini, text sau muzică. Aceste modele sunt de obicei antrenate pe seturi mari de date existente și pot fi apoi folosite pentru a crea exemple noi care sunt similare cu datele pe care au fost instruite, dar nu identice.

Faza alfa este o fază a procesului de inovare în care ideile sunt transformate în prototipuri care pot fi apoi testate, iar accentul principal este pus pe verificarea problemelor și soluțiilor.

Sistemul de operare Android este un sistem de operare mobil care a fost dezvoltat de Google pentru a fi utilizat în principal pentru dispozitive cu ecran tactil, telefoane mobile și tablete. Designul său permite utilizatorilor să manipuleze dispozitivele mobile în mod intuitiv, cu mișcări ale degetelor care reflectă mișcările comune, cum ar fi ciupirea, glisarea și atingerea. De asemenea, Google folosește software Android în televizoare, mașini și ceasuri de mână, fiecare dintre ele fiind echipat cu o interfață de utilizator unică.

Inspecție a infrastructurii, proceselor și capacităților digitale ale companiilor. Evaluările pot acoperi arhitectura, datele, mentenabilitatea, dezvoltarea produsului, SysOps și securitatea. Scopul este să se găsească puncte forte, dar și puncte slabe ale cadrului tehnologic, să descopere riscurile potențiale și să facă recomandări pentru îmbunătățiri. Scopul final este să se asigure că tehnologia este folosită eficient, sigură și aliniată cu obiectivele strategice ale afacerii.

Realitatea augmentată (AR) este o experiență interactivă a unui mediu din lumea reală în care obiectele sunt îmbunătățite de informații perceptive generate de computer, uneori prin mai multe modalități senzoriale, inclusiv vizual, auditiv, haptic, somatosenzorial și olfactiv.

Automatizarea generează resursele personale, ceea ce înseamnă că accentul poate fi pus pe sarcini mai importante. O parte a automatizării constă în luarea deciziilor în timp real prin algoritmi. Un exemplu de automatizare este un departament de marketing care introduce automatizarea marketing-ului cu scopul de a simplifica și îmbunătăți vânzările, iar angajații se concentrează pe partea creativă, umană, a jobului.

Viitor%20DigitalGlosar

Litera B

Acea parte a site-ului care permite managementul conținutului, responsabilă de gestionarea tuturor informațiilor și structurilor pe care vizitatorul obișnuit nu le poate vedea în browserul lui: tot ce ține de baze de date, server și aplicația de interfață. Back-End-ul de obicei constă în trei părți: un server, o aplicație de interfață și o bază de date. 

Faza beta a unui proces de inovare este cea în care un produs beta, Minimum Viable Product, este dezvoltat și testat la o scară mai mică pe piață. Modificările sunt apoi făcute în mod continuu.

Big Data se referă la volumul mare de date structurate și nestructurate care sunt generate și colectate într-un ritm rapid. Aceste date pot proveni dintr-o varietate de surse, cum ar fi rețelele sociale, datele senzorilor și sistemele tranzacționale. Dimensiunea și complexitatea acestor date fac dificilă procesarea și analizarea utilizând metode tradiționale, de unde și nevoia de tehnologii și tehnici specializate. Scopul Big Data este de a extrage informații și cunoștințe valoroase din aceste date pentru a lua decizii mai bune, a îmbunătăți operațiunile și a dezvolta noi produse și servicii.

Blockchain este o bază de date digitală, descentralizată care înregistrează și verifică tranzacțiile printr-o rețea de computere. Este tehnologia care stă la baza criptomonedelor precum Bitcoin, dar are multe alte utilizări potențiale dincolo de monedele digitale. Un blockchain este alcătuit dintr-o serie de blocuri care conțin informații despre tranzacții. Fiecare bloc este legat de cel dinaintea lui, creând un lanț de blocuri. Odată ce un bloc este adăugat în lanț, informațiile pe care le conține nu pot fi modificate sau șterse, făcând din blockchain un mod sigur și inviolabil de înregistrare a datelor. Una dintre cele mai importante caracteristici ale tehnologiei blockchain este că este un sistem distribuit, ceea ce înseamnă că nu există nicio autoritate centrală care să-l controleze. În schimb, rețeaua este întreținută de o rețea de utilizatori, sau noduri, care lucrează împreună pentru a valida și înregistra tranzacțiile. Această arhitectură descentralizată face foarte dificil pentru oricare dintre părți să manipuleze sau să corupă datele din blockchain. Tehnologia Blockchain are multe cazuri potențiale de utilizare în diferite industrii, cum ar fi finanțele, lanțul de aprovizionare, asistența medicală și multe altele.

Procesul de aplicare a tehnologiei digitale pentru a reinventa modele de afaceri și a transforma produsele și experiențele clienților unei companii - produse inovatoare care creează valoare nouă și conectează oamenii cu lucruri, perspective și experiențe. Printre beneficiile unei afaceri digitale se numără: 1. Crearea unui model de business disruptiv 2. Crearea unor produse, servicii sau experiențe inovative 2. Reinventarea interacțiunii cu clienții, angajații și partenerii

Colectarea, stocarea și analiza datelor generate în timpul activităților unei afaceri. BI ajută companiile să adune informații valoroase din interior, observând astfel oportunitățile, punctele forte, dar și cele slabe. Cu ajutorul BI se pot îmbunătăți operațiunile de la nivelul companiilor în diverse departamente, precum cel financiar, resurse umane, marketing și vânzări. Beneficiile aplicării BI numără, printre altele, și calitatea îmbunătățită a datelor, luarea mai bună a deciziilor, creșterea satisfacției angajaților, pierderi mai puține. Tehnologiile de ultimă oră, cum ar fi știința datelor, învățarea automată și inteligența artificială, ajută inteligența de afaceri să obțină mai multe informații decât era posibil anterior.

Comerțul între două întreprinderi, mai degrabă decât între o afacere și un consumator individual. Vânzarea către o afacere este diferită de vânzarea către un consumator individual. Vânzarea necesită, uneori, participarea la o licitație pentru a răspunde la cererea de propuneri cumpărătorului, procesul de decizie este mai greoi, putând lua zile, săptămâni sau chiar luni de zile, deci toți membrii comisiei care achiziționează soluția trebuie convinși și educați.

Business-to-consumer se referă la procesul prin care companiile vând produse și servicii direct consumatorilor, fără o persoană intermediară. B2C se referă de obicei la comercianții cu amănuntul online care vând produse și servicii consumatorilor prin internet. În mod tradițional, B2C înseamnă și cumpărăturile de orice fel, în mall-uri, mâncatul la restaurant, filme, etc.

Viitor%20DigitalGlosar

Litera C

Chatbot-urile sunt programe software care interacționează cu oamenii prin interfețe de chat, răspunzându-le de obicei întrebărilor sau conversând cu aceștia, dându-le răspunsuri rapide la întrebări. Companiile folosesc chatbot-uri în locul oamenilor pentru o varietate de roluri orientate către clienți, cum ar fi: -Serviciu clienți - Suport tehnic - Căutare și asistență personală - Motoare de recomandare. Chatboții moderni implementează adesea o varietate de tehnologii AI pentru a interacționa cu clienții, cum ar fi procesarea limbajului natural și analiza sentimentelor.

ChatGPT este un model de generare a limbajului de ultimă generație dezvoltat de OpenAI. Utilizează tehnici de învățare profundă pentru a genera text asemănător omului. Este antrenat pe o cantitate masivă de date text și poate genera text într-o varietate de stiluri și formate, inclusiv articole de știri, povești, poezii și multe altele. Poate fi ajustat pentru sarcini specifice, cum ar fi răspunsul la întrebări, traducerea limbilor și rezumarea textului. Este unul dintre cele mai mari modele de acest gen, ceea ce îi permite să genereze text care este adesea imposibil de distins de textul scris de un om.

Strategie și o cultură de a face afaceri care se concentrează pe crearea celei mai bune experiențe pentru client și, prin aceasta, se construiește loialitatea brandului. Afacerile centrate pe client se asigură că ai lor clienți se află în centrul atenției lor, operațiunilor sau ideilor care urmează a fi implementate.

Serviciile cloud presupun infrastructură, platforme sau software care sunt găzduite de furnizori terți și puse la dispoziție utilizatorilor prin internet. Serviciile cloud facilitează fluxul de date ale utilizatorilor de la clienții front-end (de exemplu, serverele utilizatorilor, tablete, desktop-uri, laptop-uri), prin internet, către sistemele furnizorului și înapoi. Utilizatorii pot accesa serviciile cloud cu nimic mai mult decât un computer, sistem de operare și conexiune la internet. Faptul că ceva se află pe cloud înseamnă că nu este localizat local, de exemplu pe un server sau pe un computer. Beneficiile includ, pentru consumatori, adăugarea și eliminarea serviciilor, ușurința livrării și costurile scăzute. Dezavantajele pot fi lipsa de control, faptul că informațiile critice pentru afaceri pot fi expuse, personalizarea nu este posibilă și suportul poate fi mai greu de găsit. Exemplele de servicii cloud sunt serviciul de găzduire Amazon Web Services, serviciul de stocare Dropbox, Google Apps.

Un sistem de gestionare a conținutului (CMS) este o aplicație utilizată pentru a gestiona conținutul, permițând mai multor colaboratori să creeze, să editeze și să publice. Conținutul dintr-un CMS este de obicei stocat într-o bază de date și afișat într-un strat de prezentare bazat pe un set de șabloane, cum ar fi un site web. Există mai multe funcții ale CMS, printre care se numără crearea de conținut care permite utilizatorilor și să-l formateze, optimizare, stocarea de conținut și gestionarea acestuia pe bază de roluri, precum autor, editor sau administrator.

Structurarea tehnologiei pentru a satisface nevoile specifice ale utilizatorilor, în contextul modului în care a fost construit software-ul și al modului în care a fost menit să fie utilizat.

Customizarea duce conceptul de configurare cu un pas mai departe și prevede modificări în cod pentru a face ceva ce nu era gândit înainte, astfel încât să poată fi satisfăcută o nevoie specifică a afacerii. Când este personalizat software-ul, de obicei este nevoie de codare personalizată și, în unele cazuri, implementare personalizată.

Abordare folosită pentru menținerea, gestionarea și optimizarea relațiilor cu clienții actuali și potențiali. Platformele CRM sunt rapoarte interactive digitale care îndeplinesc aproape toate – dacă nu toate – funcțiile CRM necesare unei afaceri. În locul de muncă din zilele noastre, funcțiile CRM sunt realizate întotdeauna prin intermediul platformelor CRM. Aceste platforme permit companiilor să gestioneze procesul de vânzări într-un singur loc, să colecteze, mențină și urmărească datele de vânzări, bazele de date de clienți potențiali și să analizeze și să obțină informații despre datele clienților.

Viitor%20DigitalGlosar

Litera D

Informații digitale sub formă de biți care sunt transmise sau stocate în memoria computerelor. Ele pot exista fie sub formă de numere, fie text, audio, etc. Software-ul este împărțit în două mari categorii: programe și date. Pentru manipularea datelor se folosesc programe, deci colecții de instrucțiuni.

Tehnologii avansate, bazate pe inovație științifică sau inginerească. Inovațiile sunt „profunde” (deep) în sensul că dau răspunsuri sofisticate la provocări sau probleme complexe. Exemple de descoperiri deep tech includ biotehnologia, robotica, nanotehnologia, producția de energie, inteligența artificală - care provin din laboratoarele de cercetare. Startup-urile și companiile de deep-tech caută să ofere răspunsuri la probleme complexe prin tehnologii și procese care necesită de obicei cicluri lungi de cercetare și dezvoltare conduse de angajați cu expertiză tehnică. Această tehnologie necesită, de obicei, investiții substanțiale în timpul procesului de dezvoltare.

a face ceva digital, spre exemplu, a transforma un document printat pe hârtie în unul digital. Conceptul de digitizare este folosit adesea în locul „transformării digitale”, deși nu sunt deloc același lucru. Afacerile se digitizează în momentul în care decid să colecteze, scaneze și stocheze copii digitale ale documentelor.

Procesul de valorificare a tehnologiilor digitale pentru a transforma un model de afaceri, creând noi fluxuri de venituri. Aceasta implică integrarea instrumentelor și sistemelor digitale în diferite aspecte ale operațiunilor unei afaceri, de la management și comunicare până la producție și servicii pentru clienți. Digitalizarea folosește informații digitizate pentru a face fluxurile de lucru și procesele mai ușoare și eficiente.

Viitor%20DigitalGlosar

Litera E

Cumpărarea și vânzarea de bunuri și servicii sau transmiterea de fonduri sau date, printr-o rețea electronică, în principal internet. Aceste tranzacții de comerț electronic se încadrează, de obicei, în patru tipuri: business-to-business (B2B), business-to-consumer (B2C), consumer-to-consumer sau consumer-to-business. Există, desigur, mai multe avantaje ale acestui tip de comerț, printre care disponibilitatea nelimitată a site-urilor, acces rapid, selecție mare de produse sau servicii, cel mai scăzut cost și recomandări de personalizare, în funcție istoricul de căutare al utilizatorului.

Software care se ocupă de tranzacțiile și evidența funcțiilor esențiale ale oricărei afaceri, cum ar fi vânzările, achizițiile, contabilitatea și resursele umane. Instalarea unui sistem ERP este unul dintre cei mai îndrăzneți pași pe care îi poate face o afacere pentru a-și computeriza activitățile, deoarece înlocuiește majoritatea aplicațiilor separate și proceselor manuale dintr-o singură lovitură. De exemplu, o comandă de vânzare creată în modulul CRM va fi partajată cu modulul de producție, astfel încât angajații din departamentul de producție să aibă informații despre ce produs să facă. Când produsul este expediat, datele din modulul de gestionare a stocurilor se modifică, iar când clientul plătește, modulul de contabilitate înregistrează veniturile.

Viitor%20DigitalGlosar

Litera F

Termen folosit pentru a descrie utilizarea tehnologiei pentru îmbunătățirea și inovarea serviciilor financiare. Termenul fintech poate include o gamă largă de servicii, cum ar fi plățile digitale, serviciile bancare digitale, împrumuturile online și managementul financiar personal. Companiile Fintech folosesc de obicei tehnologii precum analiza datelor, platforme mobile și web și instrumente digitale pentru a crea produse și servicii financiare noi și mai eficiente și pentru a ajunge la clienți și a-i servi în moduri noi. Exemple de companii fintech includ creditorii online, companiile de plăți digitale și robo-advisors.

Acea parte a site-ului sau a aplicației web, pe care o putem vedea și cu care interacționează vizitatorii. Front-End-ul are două părți: design-ul (partea creativă) și dezvoltarea interfeței (partea de cod sau implementare HTML CSS, JavaScript).

Entitate specializată care oferă o suită de soluții digitale concepute pentru a propulsa companiile și persoanele fizice în era digitală, care este echipată cu instrumentele și serviciile necesare pentru a concura și a excela pe o piață digitală. Această entitate ajută permite datelor să circule în siguranță pe platforme, dispozitive și între utilizatori.

Viitor%20DigitalGlosar

Litera I

Infrastructura totală fizică și bazată pe software necesară pentru a furniza bunuri, produse și servicii digitale. Acestea includ centre de date, infrastructură de fibră, hardware de server, angajați, infrastructură IT, sisteme de operare etc. Obiectivul principal este de a se asigura că partajarea datelor prin infrastructura de date nu prezintă probleme la partajare și consum.

Inovația digitală este aplicarea și adoptarea tehnologiilor digitale într-o manieră strategică pentru a îmbunătăți operațiunile de afaceri, a crea produse sau servicii noi, a îmbunătăți interacțiunile cu clienții și a satisface cerințele pieței în evoluție.

Modul în care sistemele multiple trebuie să se lege și să vorbească între ele; este fluxul de date și procese între mai multe sisteme. De exemplu, un sistem CRM care înregistrează date privind comisioanele de vânzări este cel mai probabil conectat la sistemul financiar al organizației.

A patra revoluție industrială și este uneori asociată cu domenii care nu sunt în mod normal clasificate ca aplicații industriale. Un exemplu în acest sens ar putea fi implementarea orașelor inteligente și efectul acestora asupra economiei digitale. Rețelele inteligente pe care mașinile le folosesc pentru a comunica și a disemina informații sunt doar una dintre modalitățile prin care industria 4.0 a revoluționat sectorul digital. Sunt incorporate aici și clădirile smart, sistemul smart de sănătate, programele de educație independente de timp și spațiu, învățarea personalizată, interpretarea datelor etc. În contexul transformării digitale, Industria 4.0 are un impact pozitiv atât asupra business-urilor, prin optimizarea proceselor de producție și creșterea eficienței operaționale, cât și pentru angajați prin dezvoltarea aptitudinilor și automatizarea sarcinilor repetitive, permitând concentrarea pe responsabilități cu valoare mai mare, dar și pentru clienții care primesc produse de o calitate superioară, oferte personalizate și au parte de o transparență ridicată și de soluții inovative la problemele lor.

Sistem de operare mobil proprietar care rulează pe dispozitive mobile precum iPhone și iPad. Apple iOS reprezintă sistemul de operare iPhone și este conceput pentru a fi utilizat cu dispozitivele de la Apple. Sistemul de operare mobil răspunde la diferite gesturi ale utilizatorului, cum ar fi ciupirea, atingerea și glisarea. Kitul pentru dezvoltatori iOS oferă instrumente care permit dezvoltarea aplicațiilor iOS.

Rețea care conectează senzori sau dispozitive la internet, precum și la tehnologii digitale, cum ar fi rețelele wireless, Big Data, inteligența artificială (AI) - pentru a colecta, comunica și partaja inteligență fără intervenție umană. Datele din IoT ajută întreprinderile să analizeze condițiile de mediu pentru a prezice și a preveni defecțiunile echipamentelor, timpul de nefuncționare a producției și blocajele logistice. De asemenea, datele utilizatorilor pot fi folosite pentru a dezvolta caracteristici și servicii diferențiate, cum ar fi upgrade-uri de software.

Viitor%20DigitalGlosar

Litera K

Indicator de performanță, o măsură cuantificabilă a performanței în timp pentru un obiectiv specific. KPI-urile oferă echipelor obiective spre care să tindă, repere pentru a evalua progresul și informații care ajută oamenii din întreaga afaceresă ia decizii mai bune. De la finanțe și HR până la marketing și vânzări, indicatorii de performanță ajută fiecare domeniu al afacerii să avanseze la nivel strategic.

Viitor%20DigitalGlosar

Litera L

Metodă care combină lean și agile și este folosită pentru a dezvolta noi afaceri și produse. A fost lansat cu scopul de a dezvolta produsele și serviciile dorite cât mai repede posibil și cu riscuri minime. Metoda subliniază importanța verificării nevoilor clienților și prin crearea unui așa-numit produs minim viabil (MVP), care este cel mai simplu mod de a proiecta un produs pentru a-l testa în rândul clienților. Modelul Build-Measure-Learn (construiește, măsoară, învață) este esențial și își propune să lucreze pas cu pas, testând și modificând ipoteze care par să nu funcționeze. Lean startup-ul este făcut să elimine tot ceea ce nu creează beneficii pentru client și, ca și în cazul Agile, să facă continuu pași mici pentru a dezvolta produsul.

Dezvoltarea de aplicații pe interfețe pur vizuale, intuitive, fără a avea nevoie de experiență de programare. Platformele low-code/No-code folosesc o interfață vizuală, drag-and-drop, care facilitează crearea și personalizarea aplicațiilor pentru utilizatorii non-tehnici, cum ar fi analiștii de afaceri, proprietarii de procese și utilizatorii cu putere. Platformele low-code necesită o cantitate minimă de codare, în timp ce platformele fără cod nu necesită deloc scriere de cod. Această abordare face posibilă construirea, testarea și implementarea aplicațiilor mai rapid și la un cost mai mic, deoarece reduce nevoia de abilități de dezvoltare specializate. Aceste platforme sunt utilizate în multe industrii și domenii de afaceri diferite, cum ar fi fluxurile de lucru, automatizarea proceselor, integrarea datelor și multe altele.

Viitor%20DigitalGlosar

Litera M

Crearea de algoritmi care, la rândul lor, pot construi modele bazate pe date. Acesta este folosit pentru a face predicții, de exemplu, căutând corelații. Este împărțit în 3 părți: Un proces de decizie: În general, algoritmii de ML sunt utilizați pentru a face o predicție sau o clasificare. O funcție de eroare: o funcție de eroare evaluează predicția modelului. Dacă există exemple cunoscute, o funcție de eroare poate face o comparație pentru a evalua acuratețea modelului. Un proces de optimizare a modelului: Dacă modelul se poate potrivi mai bine cu punctele de date din setul de antrenament, atunci ponderile sunt ajustate pentru a reduce discrepanța dintre exemplul cunoscut și estimarea modelului. Algoritmul va repeta acest proces iterativ de „evaluare și optimizare”, actualizând ponderile în mod autonom până la atingerea unui prag de precizie.

Stil arhitectural care structurează o aplicație ca o colecție de servicii mici, independente, fiecare concentrată pe o anumită funcție de afaceri. Aceste servicii sunt concepute pentru a fi cuplate, ceea ce înseamnă că pot fi dezvoltate, implementate și scalate independent, deși ele comunică prin API-uri bine definite (Application Programming Interfaces). Această abordare permite o mai mare flexibilitate, scalabilitate și întreținere decât arhitecturile tradiționale. Natura modulară și independentă a microserviciilor se aliniază bine cu cerințele dinamice ale afacerilor care caută strategii eficiente de transformare digitală.

Mutarea informațiilor digitale sau transferul acestor informații într-o locație diferită, format de fișier, mediu, sistem de stocare, bază de date, centru de date sau aplicație. Ce face migrarea datelor mai dificilă este stocarea nesortată a lor în mai multe tipuri de fișiere, în dispozitive diverse, în aplicații sau sisteme de operare diferite. Echipele trebuie să evalueze impactul migrării datelor asupra afacerii, vor atribui responsabilitățile, vor stabili bugetul și vor face un ghid de migrare pas cu pas, pentru a evita conflictele, problemele legate de calitatea transferului, duplicările sau anomaliile.

Proiectarea unui site desktop începând cu versiunea mobilă, care este apoi adaptată la ecrane mai mari (contrar abordării tradiționale de a începe cu un site desktop și apoi de a-l adapta la ecrane mai mici). În general, o abordare bazată pe dispozitive mobile înseamnă să vă construiți site-ul web ținând cont de utilizatorii de mobil, cu scopul principal de a îmbunătăți experiența acestor utilizatori de ecrane mici pe site.

Produs cu caracteristici suficiente pentru a valida un concept la începutul ciclului de dezvoltare, fără un efort prea mare. În industrii precum software-ul, MVP-ul poate ajuta echipa să primească cât mai repede posibil feedback-ul clienților, dacă aceștia sunt cu adevărat interesați de produs, astfel încât să poată repeta și îmbunătăți produsul, fără costuri enorme.

Viitor%20DigitalGlosar

Litera N

Procesarea limbajului natural este un domeniu al inteligenței artificiale și al lingvisticii computaționale care se concentrează pe interacțiunile dintre computere și limbajul uman. Acesta își propune să permită mașinilor să înțeleagă, să interpreteze și să genereze limbajul uman într-un mod care este atât natural, cât și util. Tehnicile NLP sunt folosite pentru a procesa și analiza volume mari de date din limbajul natural, cum ar fi textul și vorbirea și sunt utilizate într-o gamă largă de aplicații, cum ar fi traducerea limbii, rezumarea textului, analiza sentimentelor, răspunsul la întrebări și multe altele. NLP este un subdomeniu al AI care combină informatica, lingvistica și inteligența artificială.

Viitor%20DigitalGlosar

Litera O

Proces cde achiziție sau abonare a noilor utilizatori, cu asigurarea că aceștia au înțeles și au acces la toate serviciile si produsele pe care o afacere le poate oferi, simplu și rapid, integrându-i în baza de date. În timpul fazei de integrare, echipa de management de proiect se va asigura că înțelege în detaliu obiectivele, contextul și dorințele clientului. Scopul integrării clienților nu este doar de a începe relația cu ei, ci și de a crește satisfacția lor, de a reduce rata de pierdere a acestora și de a pune bazele unei relații pe termen lung. Integrarea eficientă a clienților poate duce la o loialitate sporită a clienților, la mai multe recomandări și, în cele din urmă, la un profit mai bun pentru afacere.

Model de livrare de software care este instalat și operat de pe serverul intern și infrastructura unui client, opus găzduirii în cloud sau pe un server al unui terț. Utilizează resursele native ale unei organizații și necesită doar o copie licențiată sau achiziționată a software-ului de la un furnizor independent de software. Compania (clientul) este responsabilă pentru mentenanța software-ului, update-uri și securitate.

Interfață de programare a aplicațiilor pusă public la dispoziția dezvoltatorilor de software. Open API (API-uri publice) sunt publicate pe internet, permițând proprietarului unui serviciu accesibil în rețea să ofere un acces universal consumatorilor care ulterior vor împărtăși noi modalități de utilizare a produsului software al companiei care l-a lansat. Exemple de open API care sunt utilizate pe scară largă de către dezvoltatorii terți sunt aplicațiile care pot fi create pentru Facebook, Spotify, Appstore și Google Play.

Publicarea codului-sursă al programelor dezvoltate, astfel încât alții să îl poată utiliza și să dezvolte și să personalizeze în continuare soluții pe lângă codul existent fără a plăti taxe de licență. Plata se face adesea prin utilizarea a ceea ce a fost dezvoltat și publicarea lui înapoi în sistem și astfel mediile open source devin mai dezvoltate. Opusul open source este software-ul proprietar deținut de o companie, unde drepturile utilizatorilor sunt limitate, adesea prin drepturi de autor. Tot mai mulți oameni aleg să construiască pe open source, deoarece costurile pot fi reduse și este ușor să obțineți programatori care pot lucra în medii de bază open source. Exemple de proiecte open source sunt instrumentul de publicare WordPress, baza de date MySQL și software-ul OpenOffice.

Viitor%20DigitalGlosar

Litera P

Model de cloud computing în care un furnizor terță parte oferă utilizatorilor instrumente hardware și software prin internet. De obicei, aceste instrumente sunt necesare pentru dezvoltarea aplicațiilor. Un furnizor PaaS găzduiește hardware-ul și software-ul pe propria infrastructură. Ca rezultat, PaaS scutește dezvoltatorii de a instala hardware și software intern pentru a dezvolta sau rula o nouă aplicație. Serviciile PaaS includ colaborarea echipei de dezvoltare, proiectarea și dezvoltarea aplicațiilor, testarea și implementarea aplicațiilor, integrare servicii web, securitatea informațiilor și integrarea bazei de date.

Abordarea software pentru construirea, implementarea și gestionarea aplicațiilor moderne în medii de cloud computing. Afcerile moderne doresc să construiască aplicații extrem de scalabile, flexibile și rezistente pe care să le poată actualiza rapid pentru a răspunde cerințelor clienților. Pentru a face acest lucru, ei folosesc instrumente și tehnici care sprijină dezvoltarea de aplicații pe infrastructura cloud. Aceste tehnologii native din cloud acceptă modificări rapide și frecvente ale aplicațiilor fără a afecta furnizarea de servicii, oferind utilizatorilor un avantaj competitiv inovator.

Interfață de programare a aplicațiilor pusă public la dispoziția dezvoltatorilor de software. Open API (API-uri publice) sunt publicate pe internet, permițând proprietarului unui serviciu accesibil în rețea să ofere un acces universal consumatorilor care ulterior vor împărtăși noi modalități de utilizare a produsului software al companiei care l-a lansat. Exemple de open API care sunt utilizate pe scară largă de către dezvoltatorii terți sunt aplicațiile care pot fi create pentru Facebook, Spotify, Appstore și Google Play.

Publicarea codului-sursă al programelor dezvoltate, astfel încât alții să îl poată utiliza și să dezvolte și să personalizeze în continuare soluții pe lângă codul existent fără a plăti taxe de licență. Plata se face adesea prin utilizarea a ceea ce a fost dezvoltat și publicarea lui înapoi în sistem și astfel mediile open source devin mai dezvoltate. Opusul open source este software-ul proprietar deținut de o companie, unde drepturile utilizatorilor sunt limitate, adesea prin drepturi de autor. Tot mai mulți oameni aleg să construiască pe open source, deoarece costurile pot fi reduse și este ușor să obțineți programatori care pot lucra în medii de bază open source. Exemple de proiecte open source sunt instrumentul de publicare WordPress, baza de date MySQL și software-ul OpenOffice.

Viitor%20DigitalGlosar

Litera S

Formă de distribuție și marketing de software. În modelul SaaS, furnizorul de software este responsabil pentru toate structurile necesare pentru a pune la dispoziție sistemul (servere, conectivitate, securitatea informațiilor), iar clientul utilizează software-ul prin Internet, plătind o taxă pentru serviciu. Sistemele software sunt accesibile de pe mai multe dispozitive, printr-o interfață client, pe o rețea model client-server, cum ar fi un browser Web. În SaaS, utilizatorul nu gestionează caracteristicile individuale ale aplicației, cu excepția configurațiilor specifice ceea ce face ca dezvoltatorii să se concentreze mai degrabă pe actualizare decât pe infrastructură, ceea ce duce la dezvoltarea rapidă a sistemelor software.

Pregătirea pentru a începe și susține creșterea veniturilor companiei fără piedici și fără costuri semnificative. Necesită planificare, o anumită finanțare și sistemele, personalul, procesele, tehnologia și partenerii potrivite. Tehnologia face ca o afacere să fie mai scalabilă și mai puțin costisitoare, aducând un randament mai mare cu mai puțină forță de muncă. De exemplu, munca manuală a angajaților poate fi redusă cu ajutorul automatizării. Un alt exemplu ar fi integrarea tuturor sistemelor din cadrul afacerii într-unul singur, pentru a evita problemele de comunicare între sisteme și între oameni, în timpul creșterii afacerii.

Aplicarea tehnologiilor, proceselor și controalelor pentru a proteja sistemele, rețelele, programele, dispozitivele și datele de atacurile cibernetice. Acesta își propune să reducă riscul atacurilor cibernetice și să protejeze împotriva exploatării neautorizate a sistemelor, rețelelor și tehnologiilor. Securitatea cibernetică este tot mai importantă, deoarece costul breșelor de securitate crește și poate duce la amenzi uriașe și reputație distrusă.

Companie aflată în primele etape de operațiuni. Startup-urile sunt fondate de unul sau mai mulți antreprenori care doresc să dezvolte un produs sau serviciu pentru care cred că există cerere. Aceste companii încep în general cu costuri ridicate și venituri limitate, motiv pentru care caută capital dintr-o varietate de surse, cum ar fi capitaliștii de risc. Startup-urile pot folosi capitalul de început pentru a investi în cercetare și pentru a-și dezvolta planurile de afaceri. Cercetarea de piață ajută la determinarea cererii pentru un produs sau serviciu, în timp ce un plan de afaceri cuprinzător subliniază misiunea, viziunea și obiectivele companiei, precum și strategiile de management și marketing.

Viitor%20DigitalGlosar

Litera T

Procesul de migrare a unui sistem analogic într-un format digital. Este procesul de îmbunătățire a proceselor de afaceri prin digitalizarea instrumentelor și activelor existente. De asemenea, se poate referi la migrarea către tehnologii noi de la cele mai vechi, cu scopul de a îmbunătăți procesele și de a îmbunătăți rezultatele afacerii. O tranziție digitală implică de obicei automatizarea sarcinilor repetitive, integrări între instrumentele de afaceri pentru a reduce timpii de răspuns și îmbunătățirea eficienței utilizând instrumentele digitale disponibile. Acesta aduce îmbunătățiri progresive asupra modului în care se desfășoară afacerile folosind instrumente digitale, respectând în același timp procesele și cele mai bune practici existente.

Procesul de utilizare a tehnologiilor digitale pentru a transforma procesele și serviciile unei afaceri tradiționale și non-digitale existente sau pentru a crea altele noi, pentru a satisface piața în evoluție și așteptările clienților, modificând astfel complet modul în care afacerile sunt gestionate și operate și modul în care sunt gestionate și operate și cum aduc valoare clienților. Transformarea digitală se referă la dezvoltarea afacerii tale prin experimentarea cu noi tehnologii și regândirea abordării tale actuale asupra problemelor comune. Pentru că este o evoluție, o transformare nu are neapărat un punct final clar, ci o căutare continuă a modalităților de a îmbunătăți experiența utilizatorilor.

Viitor%20DigitalGlosar

Litera U

Interfața cu utilizatorul poate fi definită prin punctul de interacțiune și comunicare de la om la computer printr-un anumit dispozitiv. Aceasta poate include, dar nu se limitează la ecrane, tastaturi, un mouse și aspecte vizuale ale unui desktop. De asemenea, folosim interfețe de utilizator pentru a interacționa cu site-uri web, software și aplicații. Designerii folosesc UI pentru a construi noi interfețe, pentru a dezvolta estetica software și, de obicei, se concentrează pe aspect, stil și utilizare. Un design UI bine conceput va răspunde nevoilor utilizatorilor în mod intuitiv. Structurile sunt împărțite în bucăți digerabile care pot fi ușor interpretate de către utilizator.

Programe de formare și oportunități de dezvoltare pentru a extinde abilitățile unui angajat și a minimiza decalajele de competențe. Upskilling-ul se concentrează pe îmbunătățirea setului de abilități ale angajaților actuali, astfel încât aceștia să poată avansa în locurile lor de muncă și să găsească diferite roluri și oportunități în cadrul companiei. Aceste abilități suplimentare îmbunătățesc performanța actuală a rolului lucrătorului și le dau un avantaj potențial în cariera lor. Educația sau formarea continuă este oferită angajaților în mai multe moduri, cum ar fi cursuri de dezvoltare a competențelor, certificări sau mentorat. Tehnicile suplimentare de perfecţionare includ cursuri virtuale sau online, mentorat şi observare.

Se referă la ansamblul de interacțiuni și emoții pe care un utilizator le experimentează atunci când interacționează cu un produs, serviciu sau platformă digitală, cu scopul de a oferi o experiență satisfăcătoare și eficientă. Experiența utilizatorului definește, în principiu, cum utilizatorii percep brandul și produsul, cât de satisfăcuți sunt de el, cât de loiali vor fi și cât de mult vor cheltui pentru a cumpăra de la brandul respectiv.

Viitor%20DigitalGlosar

Litera W

Construirea și întreținerea site-urilor web, de la design, până la o funcționare rapidă și buna, cu o experiență de utilizator fără întreruperi. Dezvoltatorii web fac acest lucru folosind o varietate de limbaje de codare. Limbajele pe care le folosesc depind de tipurile de sarcini pe care le execută și de platformele pe care lucrează.